Teknisk dokumentation för olika komponenter i AMPRNet - "HOWTOs". Bidrag välkomnas!

– Har du frågor eller önskemål? Vänligen skicka ett ebrev så återkopplar vi snarast.

Vissa artiklar i denna kategori kräver inloggning för åtkomst! – Inte medlem? Anmäl dig här

  • Sök upp appen "Sipnetic" i Play Butik och installera den
  • Lägg till konto med + knappen nere till höger om appen inte tar dig in i detta direkt
  • "Add SIP account" -> ENTER MANUALLY


  • "Enter server name" -> sip.sk0ar.amprnet.se
  • Login och Password -> ange ditt telefonnummer och lösenord som du har fått från SIP admin


  • Klicka på Advanced settings och se till att Default transport = TLS och kryssa i Use only default transport och scrolla ner till Security och kryssa i Enable Transport security, Use SIPS protocol samt kryssa i Use SIPS for all outbound requests och Accept only requests to SIPS
  • Klicka på bocken uppe i högra hörnet
  • Klicka på FINISH
  • När listan över konton visas, klicka på bocken uppe till höger och svara OK på att spara
  • Klicka på menyknappen och välj Settings


  • Klicka på Audio and Video codecs


  • Se till att GSM är aktiverad och flytta den överst i listan (GSM är bandbreddssnål, ca 13 kbps)


  • Klicka på bocken uppe i högra hörnet och svara OK på att spara
  • Om allt är rätt gjort ska anslutningen ha en grön bock i listan över anslutningar och du kan provringa t ex *43 (echo test)
  • Om man får problem med att samtal bryts när telefonen växlar mellan mobildata och wifi eller tvärtom kan man gå till Settings -> Network och sätta Network Selection = Mobile. Då körs all SIP över mobildata även om man är ansluten till Wifi och man slipper samtal som bryts. Mängden data som SIP förbrukar är försumbar. Men tänk på att om mobilnätverk saknas så måste man manuellt gå in på denna inställning och välja Default eller Wifi för att få samtal över Wifi.
  • Om man generellt får problem med att samtal bryts efter 5 minuter (300 sekuner), gå in på Manage Accounts (vid val av anknytning under vänstermenyn) -> välj anknytningen -> scrolla längst ner och klicka på Advanced SIP settings och kryssa ur Enable session timer.