Infrastruktur

Tunnling för anslutning till AMPRNet - uppföljning av seminariet 2023-10-04

Mer
05 okt 2023 09:47 #207 av sm0rgm
Jag tänker mig som ett övningsprojekt att skapa en portabel tunnelanslutning baserat på en RPi och Wireguard. Inspiration tar jag från en kombination av Micke/EPX veskan och den mobila svxlinken för Sandhamn. Tanken är att den mobila tunnelanslutningen ska kunna anslutas till Internet via ethernetporten på RPi och att den ska kunna fungera oavsett om anslutningen sker till publik IP-adress eller NAT/CGNAT:ad. Det tunnlade AMPRNet-subnet:et görs tillgängligt för användare via wifi med kryptering/lösenord.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
04 okt 2023 21:48 - 04 okt 2023 22:18 #205 av sa0bxi
Tunnling är ett bra sätt att komma igång med att uforska vad man kan göra med AMPRNet, medan man letar efter fria siktlinjer för direktanslutningar, vare sig man planerar för en fast eller mobil AMPRNet-nod. Om man har tillgång till en publik ip-adress där man vill sätta upp en nod eller sitter bakom en NAT spelar ingen större roll.

Vid seminariet gick Björn/SA0BXI och Peter/SA2BLV översiktligt igenom olika tunnlingstetoder och zoomade in på wireguard som för närvarande ses som den mest effektiva metoden för att bygga nätverkslänkar genom tunnling. De plattformar som användes för konkreta exempel innefattade EdgeOS, Linux/FRR och RouterOS.

Tunnling över publika Internetsegment ska betraktas som tillfälliga enligt reglerna fastställda av AMPRNet-styrelsen. Skälet är att AMPRNet har ambitionen att vara en robust nät, det sista som går ner i extraordinära situationer, och tunnlar går förstår ner när värdnäten tunnlarna går över går ner. Reglerna finns nedtecknade här www.sk0bu.amprnet.se/amprnet/amprnetstyr...tunnlingsregler.html

Av de medlemsorganisationer som var representerade vid seminariet, var några inne på att experimentera med tunnellänkar för att ansluta till AMPRNet (SK5AA, SK5UM) eller i sina Intranet (SK0AR, SK3BG). Samtliga önskade en uppföljning av seminariet genom att få möjlighet att diskutera sina speciella fall för att lära sig av varandra och av de som redan hunnit skaffa sig erfarenheter av olika slag.

Fältet är fritt för att börja diskussionen!
Last edit: 04 okt 2023 22:18 by sa0bxi.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Powered by Kunena Forum